Edwin Hageman, CEO van Microsoft Nederland

Sequence 01.Still006

‘Zelfredzaamheid en communiceren via de nieuwe technologieën, dat zijn de belangrijkste 21st Century Skills’

Edwin Hageman (44) groeide op in een ondernemersfamilie. Hij studeerde international business en begon zijn loopbaan bij KPN. Edwin woonde en werkte een tijd in Amerika en Zwitserland. Edwin is sinds september 2013 algemeen directeur van Microsoft Nederland. Hier maakte hij kennis met Het Nieuwe Werken (HNW) in het pand van Microsoft op Schiphol. Geen eigen kantoor en helemaal meedoen in het flexibel werken, het bevalt Edwin bijzonder goed.

Als je een afspraak maakt bij Edwin ‘op kantoor’ word je ontvangen door zijn assistente, die net via Instant Messenger (IM) op de hoogte is gebracht dat je er bent. Koffie wordt gehaald bij de Coffee Company op de eerste verdieping. Het is er altijd druk: dit is hét ontmoetingspunt voor de medewerkers van Microsoft. Verder praten kan aan een grote leestafel, een gerieflijke bank in een van de vele zithoeken of een van de vergaderruimtes met opvallende namen als ‘De Kas’ en ‘De Fabriek’. Op de verdiepingen erboven wordt gewerkt op flexplekken en een enkele kamer-voor-één die even gebruikt kan worden als dat nodig is. Wij mogen naar ‘Het Toneel’, een vergaderruimte met een grote bank en fauteuils waar ook Xbox aanwezig is, we zijn ten slotte bij Microsoft. Ook Edwin wordt via IM ingeseind dat we er zijn en met een enorme beker latte of cappuccino onder handbereik kan het gesprek beginnen.

Maakt HNW jouw eigen werk als directeur anders? Of was je het al gewend bij je vorige werkgever?
“Dat zal je verbazen, maar het was voor mij een mega-transitie. De cultuur bij mijn vorige werkgever is wat traditioneler. Dat legt ook meteen bloot dat het niet alleen om technologie gaat in HNW. Heel veel technologieën hadden wij ook daar gewoon in huis, maar de cultuur was er niet gecreëerd om daarvan echt gebruik te maken om flexibeler te werken. Van een omgeving met een eigen kantoor, een secretaresse voor de deur en een eigen parkeerplaats kwam ik hier in een omgeving waarin ik helemaal meedoe met het flexibele werken. Ik heb geen eigen kantoor en mijn assistente loopt ergens in het gebouw, daar IM ik gewoon mee. Ik werk volledig paperless, alles staat in de Cloud. Het was voor mij niet moeilijk om te wennen, ik vind het juist geweldig, heerlijk. Dat meen ik vanuit mijn hart. Ik vind het een enorme verrijking om op deze manier samen te werken en mensen te ontmoeten. Het is makkelijker om mij aan te schieten, het maakt de organisatie platter, je deelt makkelijker een idee en enthousiasme. Het communiceren is veel opener en daardoor werken we ook makkelijker samen.
Überhaupt vraagt HNW, voor alle managers in het bedrijf, een heel andere manier van managen. Het gaat meer richting coaching, samenwerking en conversational leadership in plaats van het directief leiderschap vanuit het verleden. Dat zijn belangrijke stappen die we aan het maken zijn. Ook in mijn rol is dat spannend, net als voor leraren die in nieuwe onderwijsvormen een meer coachende rol krijgen. Het is ook een generatieding denk ik, ik zie echt een andere manier van werken dan de mensen die tien jaar boven mij zitten.”

21st Century Skills zijn daarvoor onmisbaar. Welke zijn voor jou het belangrijkst?
“Voor HNW zijn zelfsturing en zelfredzaamheid heel belangrijk. Bij Microsoft kom je op kantoor om mensen te ontmoeten, niet om zichtbaar aanwezig te zijn. De één kan beter met die verantwoordelijkheid omgaan dan de ander.  Ik denk dat iedereen bij Microsoft dat wel kan en ik zelf ook. Een tweede belangrijke 21st Century Skill is communiceren: sociale media, internationale contacten, dat vraagt een manier van communiceren die heel anders is dan in de tijd dat alles face-to-face of aan de telefoon werd besproken.”

Je hebt drie kinderen, welke vaardigheden zie je bij hen?
“In het ICT-landschap is het heel bijzonder om te kijken wat er met kinderen gebeurt. Dat is toch de generatie van de toekomst. Er zijn wezenlijke verschillen tussen kinderen en onze generatie. Vooral op het gebied van ICT-vaardigheid. Mijn kinderen zijn 6, 9 en 12 jaar. Alle communicatie verloopt via social media, e-mail gebruiken zij hooguit nog om zich ergens voor te registreren. Televisie kijken doen ze weinig en niet meer lineair, alleen online. Dat zijn fundamentele verschillen. Maar de basisskills om een goede presentatie op Word en PowerPoint te maken bijvoorbeeld, hebben ze weer niet. Daar zit een grote disconnect. Ik heb het nog even gecheckt bij mijn kinderen, op school is er nog heel weinig.”

In hoeverre is er ruimte voor 21st Century Skills in het onderwijs in Nederland?
“Technologie vormt een enorm groot onderdeel van ieders leven, thuis en op het werk. Waar je ook bent, kun je gebruik maken van de technologie. Maar er is heel weinig ruimte voor technologie in het onderwijs. Het is ons geloof dat je op je best kunt zijn door het gebruik van technologie, dat neemt allerlei grenzen weg. ‘Usage is the new currency’ noemt onze nieuwe CEO in Amerika dat. Eigenlijk gebruik je maar 10, 20% van de functionaliteiten van de technologie. Dat zou 50% moeten worden. Daar is heel weinig aandacht voor. Juist die skills kunnen het heel toepasbaar maken en de brug slaan naar de arbeidsmarkt. Het aanleren van coderingstaal zou een heel mooie verrijking zijn. Hoe mooi zou het zijn als een kind zijn eigen app kan bouwen?
Technologie maakt gepersonaliseerd onderwijs mogelijk. Met onze partners in learning zijn we aan het onderzoeken hoe we de onderwijsbehoefte per kind echt kunnen differentiëren en technologie slim kunnen inzetten. We hebben met zijn allen nog steeds een heel potentieel uit te nutten. Dat zou een heel mooie next step zijn. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het onderwijs, maar ook van het bedrijfsleven.
Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, is er een enorm verschil in zelfredzaamheid. Daarom vind ik hkantoor Microsoftet ook zo belangrijk bij 21st Century Skills dat daar oog voor is. Kinderen die meer structuur en begeleiding nodig hebben, moeten deze belangrijke vaardigheid ook op school leren. De ene school en het ene schoolsysteem is daar geschikter voor dan de andere. Wij hadden hier bij Microsoft laatst groep 7/8 van meester Frank op bezoek. Wat ze het meest opviel, meer nog dan alle technologie die hier te zien is, was dat je in hun ogen hier mag komen wanneer je wilt en de hele dag koffie mag drinken. Ze hadden een heel ander beeld van werken. Meester Frank was daar heel ver in. Bij hem was duidelijk dat zijn kinderen iets leerden over je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Veel scholen weten niet welke mogelijkheden zij ter beschikking hebben, office 365 is bijvoorbeeld gratis voor scholen. Ook daarin moeten wij ook onze verantwoordelijkheid nemen.”

Microsoft participeert in het project Hete Pepers, waarin jonge werklozen in Nederland op weg worden geholpen naar een baan. Waarom eigenlijk?
“Microsoft heeft aangegeven dat jongerenwerkloosheid wereldwijd een groot maatschappelijk probleem is waaraan wij willen werken. Wij geloven dat technologie een effect kan hebben in het verkleinen van dit probleem en we willen hier ook in Nederland iets mee doen. Het gaat om de generatie van de toekomst. De next step in het onderwijs waar ik net over sprak, hebben deze jongeren gemist. Er is ook nog steeds een discrepantie tussen het onderwijs en wat het bedrijfsleven vraagt. Het partnernetwerk van Microsoft kan daar meer in aangesproken worden, daar zit nog een enorm potentieel. Met technologie en het trainen van basisskills kunnen we de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen door de ICT-vaardigheden, waar de jeugd heel ver in is, toepasbaarder te maken in werkomgevingen.”

Bij Microsoft is HNW helemaal ingevoerd, moet ieder bedrijf daar aan?
“Het werkt goed bij Microsoft omdat wij heel goed kunnen documenteren en vastleggen wat wij verwachten van onze mensen. Het is duidelijk dat het bijvoorbeeld in een fabrieksomgeving lastiger in te voeren is. Er komen 40.000 mensen per jaar bij ons kijken hoe wij HNW implementeren. Elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur, achtergrond, werkritme en processen, maar uiteindelijk is het mogelijk om die vertaalslag goed te maken. Het ene bedrijf kan daarin verder gaan dan het andere.
HNW zit niet alleen in het installeren van technologie, het is ook het veranderen en begeleiden van een cultuur. We noemen het bij Microsoft niet voor niets een reis. Ook wij zijn weer aan het kijken wat onze vervolgstappen kunnen zijn. Hoe kunnen we hoe wij hier intern werken ook extern maken en op dezelfde manier met onze klanten en partners werken.”

Is HNW iets dat goed in de Nederlandse cultuur past?
“Nederland was wel het eerste Microsoft kantoor in West-Europa dat HNW invoerde. Veel collega’s uit andere landen hebben hier gespiekt voordat ze HNW zelf implementeerden. Misschien kunnen we HNW in Nederland makkelijker implementeren, omdat we een minder hiërarchische cultuur hebben dan veel andere landen. Dat geldt zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs. HNW is een wereldwijd concept van Microsoft dus werken in elk land op deze manier, maar in elk land met zijn eigen lokale flavour die past bij de cultuur. Frankrijk heeft bijvoorbeeld wel flexplekken maar door posters en dergelijke zijn toch eigen hoekjes voor teams gecreëerd. Dat hebben wij niet. In Madrid zijn de medewerkers echt nog de hele dag aanwezig. Het hoofdkantoor in Amerika heeft nog cubicles. Daar is het meer de cultuur om op kantoor te zijn, want daar gebeurt het. Dat is bij ons niet zo. Wij communiceren vrijwel alles via onze interne social, Yammer. Daar halen de medewerkers zelf hun informatie op. Ook daar komt de eigen verantwoordelijkheid weer terug: de een kijkt iedere dag, de ander eens per week.
Over elkaar ontmoeten is ook nagedacht, want dat is echt heel erg belangrijk. Wij noemen dat het fysieke minimum. Dat verschilt voor individuen en teams. Ieder kwartaal is er een company meeting. Die mooie coffee company bij ons op de eerste verdieping heeft een belangrijke functie, daar spreken we met elkaar af “

Een valkuil van HNW kan zijn dat mensen het moeilijk vinden om te stoppen met werken en ongemerkt vrijwel continu met hun werk bezig zijn. Behoort zorgen voor een goede balans tussen werk en privé ook tot de 21st Century Skills?
“Er is wel een gevaar dat het naar een always-online situatie gaat. Ook hier lopen werk en privé steeds meer in elkaar over. Dan kom je weer terug op zelfredzaamheid. Mensen moeten zichzelf daarin ook in bescherming nemen. We hebben wel de cultuur dat we elkaar goed in de gaten houden. We hebben er geen specifiek beleid voor, maar voor zover we het nu zien, is dat ook niet nodig geweest.
Aan de andere kant is er bij ons ook ruimte voor het leven naast het werk, die ruimte moet je kunnen nemen. Ikzelf probeer bijvoorbeeld 70 procent van de tijd mijn kinderen zelf naar school te brengen. Dat is mijn keuze. Dan ben ik hier niet om half negen. Zo vind ik het ook niet erg om tot elf uur ’s avonds door te werken, dat is mijn levensritme. Met HNW kan iedereen meer zijn eigen ritme volgen. Sterker nog, dat is vaak de eerste vraag als je hier komt werken, ook aan mij toen ik hier kwam: ‘Hoe ziet jouw levensritme eruit, wat is belangrijk voor jou, wat zijn zaken waar je echt ruimte voor wilt nemen.

Wat is volgens jou de ‘next step’ in ons dagelijks leven?
“De transitie naar ‘the internet of things’ komt eraan, elk apparaat geconnecteerd in de Cloud. Bij onze kinderen gaat dat veel natuurlijker, wij zijn nog steeds bewuster bezig met waar onze gegevens opgeslagen zijn. Samen met andere grote organisaties zijn we aan het bedenken wat we daarin voor toepassingen kunnen ontwikkelen. Dat betekent ook nadenken over wat je ter beschikking stelt in de Cloud en hoe je dat persoonlijk kunt maken. Gepersonaliseerd onderwijs is daar één toepassing van. Wat dat betreft denk ik dat we echt nog in de kinderschoenen staan en een hele mooie route ingaan.
Een praktisch voorbeeld? Skype Translator komt eraan: tijdens het gesprek worden je woorden direct vertaald in de taal van je gesprekspartner. Kun je nagaan wat een potentieel dat brengt, niet alleen zakelijk maar ook in het bij elkaar brengen van mensen.”

Wilt u meer weten over 21st century skills?

Neem dan contact met ons op: Telefoon: 033-4569853 E-mail: info@it-randsteden.nl Auteur: Ingrid Voet, TekstIng
© copyright: Op de teksten en foto's van de serie 21st Century Skills rust copyright. Niets mag op welke wijze dan ook worden overgenomen, verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt zonder toestemming van IT-Randsteden en de auteur.