Pesten, duurzamere kleding en een groenere tuin
Leerlingen verzinnen apps voor alledaagse problemen
En de winnaar is: ‘You’re safe on school, ofwel YOUSOS’, de app van Joar, Bart, Jorens, Micha, Floris en Femke. Deze basisschoolleerlingen gingen met de grootste beker terug naar Walcheren voor hun slim bedachte app om pesten op school tegen te gaan. In het Mediamuseum Beeld en Geluid in Hilversum werd vrijdag 19 april de zesde STEAM Cup finale gehouden. Dit jaar voor het eerst samen met goIT, een internationaal programma. De uitdaging: Pas technologie toe om een probleem in je eigen buurt of gemeenschap op te lossen. Leerlingen van de hoogste groepen van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs werkten de afgelopen maanden op hun eigen school aan een app die past binnen één van de duurzame doelstellingen van de VN. Tussen negen andere goed uitgedachte apps en presentaties, sprong YOUSOS er volgens de jury bovenuit. De prijs voor beste presentatie ging naar het team Mode for everybody uit Amsterdam met hun app ‘Switch it up’. De ‘groene tuin app’ van team Caprisun won de prijs voor meest creatieve app.
De STEAM Cup is een initiatief van Breens Network en IT Randsteden. Het is een landelijke competitie voor scholen op het gebied van techniekonderwijs (Science Technology, Engineering, Art and Mathmatics, kortweg STEAM). Doel van de STEAM Cup is om kinderen te betrekken bij het bedenken van techniekoplossingen voor alledaagse problemen. Dit jaar werd dit voor het eerst de goIT STEAM Cup genoemd, een samenwerking met het door TCS gesponsorde wereldwijde goIT programma.
En zo kwam het dat meer dan 1700 leerlingen in 74 klassen overal in Nederland de afgelopen maanden aan de slag gingen om een app te bouwen. Daarvoor werden hun leerkrachten getraind om het goIT programma te gebruiken. De leerlingen kozen eerst één van de duurzaamheidsdoelen van de VN en zochten binnen dat thema een probleem in hun eigen leefomgeving. De oplossing daarvoor moest in de vorm van een app bedacht worden. Maar hoe kom je daar? Daarmee werden ze geholpen via de stappen uit ‘design thinking’.
De grote finale
Uit de inzendingen werden de tien meest aansprekende apps gekozen voor de grote finale in Hilversum vrijdag. Daar moesten de teams hun app presenteren voor een zaal vol andere teams, leerkrachten en andere genodigden. En voor een driekoppige jury. Dat was vast spannend, maar alle teams gaven een mooie presentatie van hun proces om de app te bouwen. En wat een creativiteit lieten zij zien! Er waren apps om de omgeving schoner te maken, ‘want blikjes op straat, dat vinden wij dus echt niet kunnen’. Apps om je veilig te kunnen voelen op school en op straat. Apps om je te helpen gezonder te leven en gezondere keuzes te maken bij het boodschappen doen. Een app die ervoor zorgt dat leerlingen op school een gezonde lunch kunnen krijgen met donaties uit de buurt: ‘voor een volle maag zorgen wij graag’. En tot slot een app die je helpt om je eigen tuin te vergroenen, met een functie om groene tips met elkaar te delen.
De overall winnaars zijn binnenkort een dag VIP-gasten bij TCS in Amsterdam. Ze mogen daar het innovation lab bezoeken. Net als alle andere teams kregen zij een doos Micro:bits mee en een plaquette op plexiglas voor aan de muur op school.
Na afloop zijn de kinderen van YOUSOS nog een beetje beduusd. ‘Nee we hadden dit niet verwacht, toen de prijs voor de beste presentatie uitgereikt was, dachten we dat we geen kans meer maakten. Maar we zijn heel blij en heel trots.’
Die prijs voor de beste presentatie ging naar de leerlingen van Xplore Agora Amsterdam. ‘We hebben ook heel hard gewerkt om een mooie presentatie te maken’, vertellen ze. ‘We hebben bij het testen al vaak gehoord dat mensen de app ook echt zouden gebruiken als hij er was. Dus dat is heel leuk. En voor andere leerlingen, als er volgend jaar weer een STEAM Cup is: doe mee, het is hartstikke leuk!’